beredeneerd aanbod bij de groepen 1/2

Jonge kinderen hebben behoefte aan spelend leren. Maar wanneer is spelen ook daadwerkelijk leren? Hoe gaan spelen en leren op een effectieve manier samen? En welke vorm van spelend leren is het meest effectief voor het jonge kind? Bij spelenderwijs leren is een rijk thematisch aanbod met betekenisvolle activiteiten essentieel.
Activiteiten op basis van vooraf gestelde doelen, vertaald naar een duidelijke thema- en weekplanning en een uitdagende speel-leeromgeving. Dit beredeneerd aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau en de
ontwikkelingsbehoeften en talenten van kinderen.
De afgelopen periode hebben de kleuters zich verdiept in het onderwerp “Gezondheid”. Tijdens de eerste weken van het thema kregen de kinderen vooral veel kennis en vaardigheden aangeboden op het gebied van ‘zorgen voor jezelf’ en over de ‘medische zorg’.

Onze jongste leerlinge verdiepten zich in het lichaam en welke mensen er zijn om ons hierbij te helpen. Gelukkig hebben we inmiddels een hoop dokters op school Ook was er een apotheek in de klas waar alle pillen en andere medicijnen gesorteerd en afgewogen worden, zodat alle patiënten snel weer beter werden.
De laatste weken van het thema werd er verdiept ingegaan op ‘gezonde voeding en bewegen’. We proberen ondernemers uit de buurt hierin bij onze school te betrekken. Dus mocht u voor een volgend thema ideeën hebben hierover, laat het ons gerust weten. Je kunt zomaar het verschil maken in de leerontwikkeling van onze kinderen!
Zo kregen de kinderen ook nog een Judo les en een dansles aangeboden onder
schooltijd.
Bij de Judo leerden de kinderen onder begeleiding van de docent o.a. samenwerken, wederzijds respect, discipline, beheersing, zelfvertrouwen en weerbaarheid op een leerzame manier. Deze les werd gegeven door BOCA Sports.
Afgelopen donderdag werd er een sportieve les door juf Tineke gegeven (bootcamp instructrice van Brielle, maar ook een juf van onze school een paar jaar terug ). De les begon met een goeie warming-up. De kinderen hebben gesprongen, gerend en geslopen, net zoals dieren dat doen. Samen met alle groepen hebben ze in estafette gelopen en hebben ze een tikspel gedaan waarbij ze apen waren die bananen gingen pikken. De les werd afgesloten met het lied van de Koningsspelen.
Als klap op de vuurpijl sluiten de kleuters dit thema af met de Koningsspelen.
Na de vakantie starten zij met het thema: “Op reis door Nederland”.