Het Pungelhuis

In groep 7 lezen we op dit moment het boek ‘Het Pungelhuis’ van Annet Huizing. Het is het themaboek van Nederland Leest Junior! Het boek won het afgelopen jaar de Thea Beckmanprijs en de Jonge Beckmanprijs.

Het verhaal draait vooral om de intrigerende personages. Een vader met één been, een zweverige moeder die 100 dagen in retraite gaat in Tibet, een geheimzinnige opa waar niemand iets mee te maken wilde hebben, oom Arie die ‘niet helemaal is zoals een ander’, de Poolse Anastazja die met haar moeder en twee ooms (formaat kleerkast) in een stacaravan woont, de Vlaamse pottenbakster Pola en de Brabantse sigarenrokende Sjef. Het ene personage is nog kleurrijker dan het andere en het is gewoonweg fantastisch om al deze verschillende mensen door dit verhaal te leren kennen.

We lezen het boek samen in de klas. Telkens leest een leerling een zin, en daarna is de volgende leerling aan de beurt. We praten samen over het boek. Praten over boeken is een beproefde aanpak om de tekst goed te begrijpen, je mening te leren vormen en op die manier positief bij te dragen aan de leesmotivatie van kinderen. Dat willen we allemaal, toch?